Flat Preloader Icon
لامپ چیست و انواع آن
adminsana
27 اردیبهشت 1402
107بازدید

لامپ چیست و انواع آن

ما به بسته‌بندی لامپ عادت کرده‌ایم که تعیین عمر لامپ توسط سازنده را بیان می‌کند، به نام عمر نامی، معمولاً بر حسب ساعت، منابع مختلف نور. واضح‌ترین تفسیر از این رتبه‌بندی‌ها این است که به ما می‌گویند لامپ چه مدت قبل از از کار افتادن (“سوختن”) کار می‌کند. اما تعریف زندگی برای انواع مختلف لامپ متفاوت است. علاوه بر این، شرایطی که در آن عمر لامپ اندازه گیری می شود، می تواند تأثیر زیادی بر عمر مفید واقعی لامپ داشته باشد. برای پیچیده‌تر کردن این موضوع، شرایط استاندارد آزمایشی که برای اندازه‌گیری عمر لامپ استفاده می‌شود، به ندرت با شرایط واقعی که مردم از لامپ‌ها استفاده می‌کنند، مطابقت دارد. با این حال، حتی با وجود این محدودیت‌ها، عمر رتبه‌بندی شده اطلاعات مهمی را برای پیش‌بینی هزینه کلی اقتصادی و تأثیر یک سیستم روشنایی فراهم می‌کند. در ادامه به مبحث لامپ چیست و انواع آن میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

لامپ چیست و انواع آن

لامپ های رشته ای

ما عمر لامپ رشته ای را با کارکردن یک نمونه از لامپ ها به طور مداوم در یک موقعیت مشخص و در یک ولتاژ مشخص (در محدوده ± 0.25٪) آزمایش می کنیم. ممکن است گاهی اوقات لامپ ها برداشته شوند تا ویژگی های فتومتریک فردی آنها اندازه گیری شود. تعداد ساعات سوختن که در آن نیمی از لامپ ها از کار افتاده اند، عمر نامی لامپ ها در نظر گرفته می شود. با این حال، هر دو لامپ رشته‌ای مشابه با عمر نامی یکسان، حتی در شرایط یکسان، می‌توانند عمر عملکرد واقعی بسیار متفاوتی داشته باشند. منحنی‌های مرگ و میر معمولی رشته‌ای که می‌تواند در ساعت‌ها بین لامپ‌های زودرس و لامپ‌های طولانی‌مدت با عمر نامی یکسان، فاصله بسیار زیادی وجود داشته باشد.

همانطور که توسط انجمن مهندسی روشنایی از، ویرایش نهم (2000) اشاره شده است، عمر رشته ای، بدون احتساب شکست ناشی از ضربه یا شکستن، تا حد زیادی به تبخیر رشته تنگستن لامپ بستگی دارد. لامپ های رشته ای با عبور جریان از یک رشته تنگستن نور تولید می کنند که گرم می شود و به نوبه خود نور ساطع می کند. در این فرآیند، تنگستن به آرامی و به تدریج تبخیر می شود. حباب شیشه ای سیاه می شود زیرا ذرات تنگستن در حال تبخیر روی آن رسوب می کنند و خروجی نور را کاهش می دهند. این تبخیر رشته را نازک می کند تا جایی که به نقطه ای می رسد که می شکند و مدار الکتریکی را مختل می کند و در نتیجه یک لامپ سوخته می شود. عمر لامپ رشته ای معمولی از چند صد تا 1500 ساعت متغیر است.

در دهه 1960، سازندگان لامپ های هالوژن را با افزودن ید یا برخی مواد شیمیایی خانواده هالوژن برای بهبود عمر لامپ رشته تنگستن ساختند. گاز و رشته در لامپ کوچک دیگری محصور شده اند که امکان افزایش فشار گاز را فراهم می کند. این فشار بیشتر تبخیر تنگستن را کند می کند و سیاه شدن لامپ را کاهش می دهد. برخی از لامپ های تنگستن هالوژن بیش از 5000 ساعت عمر می کنند.

روشن کردن لامپ‌های رشته‌ای با ولتاژی متفاوت از ولتاژی که لامپ برای استفاده از آن طراحی شده است، که ولتاژ نامی نامیده می‌شود، بر عمر آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. همانطور که در کارکردن یک لامپ با 120 درصد ولتاژ توصیه شده، عمر آن را به 10 تا 15 درصد از عمر نامی آن کاهش می دهد. از سوی دیگر، کاهش ولتاژ کاری به تنها 90 درصد ولتاژ توصیه شده، عمر را تا ضریب 4 افزایش می دهد. این در هنگام طراحی لامپ برای علائم راهنمایی و رانندگی، نشانگرها و سایر کاربردهایی که طول عمر طولانی مهم است، مفید است. تولیدکنندگان می توانند با طراحی لامپ هایی با ولتاژ بالاتر از حد لازم، عمر لامپ را افزایش دهند. به عنوان مثال، آنها می توانند مقاومت فیلامنت را افزایش دهند تا لامپ خنک تر کار کند. اگر رشته ای طولانی تر از مقدار لازم برای ولتاژ باشد، مقاومت آن بیشتر است. رشته همچنین اگر طولانی تر شود می تواند ضخیم تر باشد. با توجه به دمای کار پایین تر و رشته ضخیم تر، عمر لامپ طولانی تر خواهد بود. با این حال، مبادله راندمان و خروجی نور کمتر از ولتاژ نامی است. یک لامپ سیگنال ترافیک دارای عمر نامی 8000 ساعت است زیرا برای ولتاژ بسیار بالاتر از ولتاژ واقعی استفاده شده برای تغذیه لامپ طراحی شده است.

لامپ های فلورسنت

لامپ های فلورسنت به آزمایش عمر متفاوتی نسبت به لامپ های رشته ای نیاز دارند زیرا عوامل مختلفی بر عمر آنها تأثیر می گذارد. لامپ های فلورسنت هنگام کار در دمای مشخص (25 درجه سانتیگراد / 77 درجه فارنهایت) در یک چرخه مداوم 3 ساعته و 20 دقیقه خاموش، با یک مدار بالاست استاندارد که جریان را کنترل می کند، آزمایش می شوند. مانند لامپ های رشته ای، عمر نامی تعداد ساعات کاری سپری شده است که در آن نیمی از لامپ های یک نمونه سوخته اند، به این معنی که عمر واقعی هر لامپ متفاوت است. طول عمر معمولی لامپ های فلورسنت بین 7500 تا 20000 ساعت Ð به طور قابل توجهی بیشتر از لامپ های رشته ای است.

طول چرخه روشن و خاموش مورد استفاده در آزمایش عمر لامپ فلورسنت بسیار مهم است. برخلاف لامپ‌های رشته‌ای، که کارکرد لامپ معمولاً باعث سوختن آن می‌شود، عامل اصلی در پایان عمر لامپ‌های فلورسنت از بین رفتن پوشش تابشی الکترودها است. در حالی که پوشش تابشی به آرامی با کار لامپ تبخیر می شود، روشن شدن لامپ روند را سرعت می بخشد. هنگامی که یک لامپ فلورسنت روشن می شود، بالاست ولتاژ بالایی را به الکترودهای لامپ اعمال می کند و پوشش الکترود را فرسایش می دهد. لامپ‌های فلورسنت که مکرر سوئیچ می‌شوند، پوشش‌های الکترود خود را سریع‌تر از دست می‌دهند و زودتر از لامپ‌های فلورسنت که به‌ندرت روشن می‌شوند، روشن نمی‌شوند. افزایش عمر لامپ فلورسنت را نشان می دهد اگر لامپ در چرخه های کلیدزنی طولانی تری نسبت به چرخه استاندارد 3 ساعته و 20 دقیقه خاموشی کار کند. کاهش عمر لامپ های فلورسنت فشرده را نشان می دهد که ناشی از چرخه های عملیاتی بسیار کوتاه تر از چرخه آزمایش 3 ساعت روشن و 20 دقیقه خاموش است.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان